Elokuvan elävän ensisuudelman antaa itseoikeutetusti turpeahuulinen media, eli Life, lehtenä
valkoisissa käsissä ja hetki myöhemmin Life, sama Life, nyt naisen
rinnoilla.
Avaa mediasylisi,
ota vastaan nerosi, median Medeia ja Midas, kuiskaa lehden kantaja.
Neron katse hapuilee kattoja, enteilee
ihania aikoja, kärsimisiä ja juhlia, kaikenlaisia ylevöittäviä tuskia - ja sitten
välähtääkin jo salama.
Valo sammuu, tulee
pimeys ja yhdeksän vuotta häipyy elokuvan kerrospukeutumisen
taitteisiin.
Kaksi mölisevää
kännikalaa kapuaa ylös portaita. Viina tekee miehen, humala
taiteilijan, Picasso toivotetaan vittuun.
Nero itkee, ovat
sylikkäin ja könyävät toisissaan. Varjoista tulee nainen maha
pystyssä, muistuttaa neron toveria tulevasta lapsesta ja heti
seuraavassa kuvassa eukko kokkaa murkinaa ja tarjoilee krapulaisille.
Valtavan vauvasäiliönsä päällä on tolkuton esiliina.
Nero huojuu kuin
pölkky keittiössä. Seinällä on kamala taulu, ehkä neron
ensihipaisu?
Surulliset miehet
istuvat aamiaispöydässä vaitonaisina. Neron otsakurtuista
siirrytään huoneen ovelle, taiteilija-ajatusten kuormittaman pään
apeaan itsehierontaan ja jähmeisiin liikkeisiin, mutta herra jumala,
muusa lennähtää ovelle. Ujo nero oli tunnistettu ja häntä
etsittiin, siis muusa etsii.
Avaruusaluksen kapteenskaa muistuttava
taideymmärtäjä on itsekin taiteilija ja käsittää heti kaiken.
Sanomattakin on selvää, että hän alkaa järjestellä neron asioita.
Mutta vielä keksimätön sankari kävelee kuin puujumala, suuntaa
muusan läävään ja antaa suopean lausunnon
naistaiteesta. Muusa haluaa kahville ja baanalle, muistuttaa että
ovat tavanneet aiemmin ja jo silloin nero oli tehnyt vaikutuksen,
umpikännissä talloi varpaille ja sitä muusa oli jäänyt
ikävöimään, joten kiihko rynnistää samantien tilanteen toiseksi herraksi.
Saapuvat kämpille ja nero edelleen
kuin puusta veistetty. Muusa riisuu riepujaan, esittää
silhuettiaan käytävän perällä ja käy kuumana, ukko edelleen
jähmeänä viettelykujan reunalla. Otsa kiiltää kuin kupariastia. Vaappuu
muusan suuntaan. Muusa hoitaa, kun nero on aivan jossakin ja niin
surullinen. Mutta on ihanaa, kun nero ne varpaatkin silloin kauan
sitten talloi.
Seuraa aktio, jossa yksityisestä nerosta leivotaan yleinen. Hänellä on niin erikoinen tyyli! Sellaisia jälkiä ei ole vielä kukaan keksinyt laappia kankaille.
Lisäksi on alkukantainen, puhumaton luin luonnonkasvi, ei osaa edes oikein
kävellä.
Sitten tulee
keittiökohtaus. Takauma? Ankean näköisiä ruokapaloja syödään. Pöydän
päässä istuu myrtynyt muori, neron äiti kuulalaakerihelminauhassaan ja kuvan kulmassa istuu sylissä tuttikakara
röyhelöreunahatussa ja sylin mahassa on jo uutta
ihmiskuntaa ulostuloaan odottamassa.
Syödä jurskutetaan paloja ja puhutaan
sodasta. Nero piristyy ja laittaa radiosta jatsia ja alkaa heilua.
Neron aivoituksia. Hakkaa haarukalla lautasia, muusa koittaa
rauhoitella. Nero ahdistuu hillitsemisestä todella ja vatkaa naama
syvillä juomuilla, eikä halua räminälle loppua.
Sitten seuraa
kameran ajoa katon halkeamista, oh, se onkin sairaala ja pöpi nero
onkin siellä jo potilaana. Muusa on samantien siinä tukena, mutta
nero ihan omilla tasoillaan ja horkassa, mutta ei kovin uskottava,
kun käy niin, että vakavampikin katsoja saa pidätellä naurua.
Neron
karjunta korvissa pakottaa keskeyttämään elokuvan katselun
tuokioksi. Ei ole vaikeata arvata miten kaikki jatkuu. Neroa
leivotaan yleiseen tietoisuuteen siirrettäväksi. Vierellä
läähättää kokonainen leegio nälkäisiä toimijoita ja pian
mukaan valuu neron kylkikuohuilla hurmattu kansa, joka ymmärtää
ymmärtää oikeaa neroa, joka kärsii arkkityyppisesti ennen ja
jälkeen roiskimisvimman.
Lopuksi lainaus elävän kuvatuotteen alareunasta. Siinä lukee : ”Anna hänelle maitoa ja
munia”. Oi autuutta, muusa kantaa niitä lasisaavissa ja nero
vetää ne ahnaasti suuhunsa. Nero on nyt syntynyt aivan kokonaan,
maito ja muna viimeistelivät kuninkaan ja tärkeät miehet ovat jo
ovella, nerokin jo nauraa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.